Selv om de fleste i forældregenerationen i dag er vokset op med internet og anden teknologi, bekymrer de sig meget over, hvad teknologien vil gøre ved deres børn. For selv de mindste børn kan betjene en iPad eller mobil – og hos mange større børn er mobilen blevet noget nær en legemsdel, de ikke kan adskilles fra. Men ifølge eksperterne, behøver vi ikke bekymre os.
Er teknologien ved at gøre vores børn og unge til virkelighedsfjerne individer, der hellere oplever verden gennem mobilskærmen og foretrækker online venner frem for levende kammerater?
Nej, langt fra, forsikrer eksperterne. Teknologien kan stimulere børns hjerner og udvikle dem på mange måder. Samtidig giver den ungerne en helt anden mulig for læring, end vi selv havde, da vi var børn. Meget af den programudvikling, som sker på den front, kan derfor genbruges direkte i læringsspil og simulatorer til børn og unge.
Kan hjælpe småbørn til at få en bedre grundmotorik
Et godt eksempel på en af de tidligste fordele, børn kan drage af teknologien, er indlæringen af en af de vigtigste elementer i grundmotorikken: Koordinationen mellem hånd og øje.
Denne koordination er afgørende for vores opfattelse af omverdenen og vores muligheder for at bevæge os rundt i den, samt undgå at støde ind i ting, tage ting og gribe dem, hvis de bliver kastet efter os. Uden en ordentlig hånd-øje koordination, kan vi simpelthen ikke begå os i verden.
Her kan små spil på tablet eller mobiltelefon træne barnets evne til at koordinere deres bevægelser, i forhold til det han eller hun ser på skærmen.
Stærkere til problemløsning og farlige situationer
For mange virker de spil, mange børn og unge spiller som ren underholdning. Mange forældre bekymres også over de meget voldsbetonede gameplays, og det oftest meget stressende tempo spillene foregår i.
Men i virkeligheden er det, der sker, når ungerne spiller f.eks. Minecraft, at deres evner til problemløsning skærpes. Samtidig øges deres opmærksomhed på omgivelserne, så de bliver bedre til at spotte farlige situationer og potentielle trusler, før de opstår. Og sidst – men ikke mindst – forbedres deres reaktionsevne.
Så volden i børnenes spil smitter ikke mere af på dem, end det gjorde på os, at vi legede røvere og soldater som børn.
3D-simulationer kan træne sociale relationer
3D-briller er ikke bare til underholdning. De kan også træne børn og unge i et utal af situationer. Alt lige fra hvordan du omgås andre, over konfliktløsning og til hvordan du reagerer i farlige situationer, er mulige scenarier.
Også 3D-printere i undervisningen giver helt nye muligheder for at lade børnene se ind i mekanikken og skabe deres egne mekaniske konstruktioner.
Fagre nye læring
Så selv om vi som forældre nok kan synes, at ungerne bruger for meget tid bag skærmen og for lidt sammen med venner og familie, kan teknologien så meget mere for dem, end vi troede ville blive muligt i vores levetid. Og de muligheder vi har gennemgået her i artiklen, er bare toppen af isbjerget.
It, teknologi og digitale enheder udvikler og stimulere børns hjerner og indlæringsevner på helt nye måder. Så de næste generationer skal nok lære at begå sig i den virkelige verden – og sikre vores fortsatte teknologiske udvikling.