Ryanair har i flere år været et omdiskuteret selskab, der har mødt massiv modstand blandt medier og den danske fagbevægelse. På trods af dette fra det irske flyselskab flere passagerer ind og ud af de danske lufthavne end tidligere.
I 2017 stod Ryanair for transport af næsten to millioner passagerer til og fra Københavns Lufthavn. Derfor overgås selskabet kun af SAS og Norwegian. Et lignende billede tegner sig i Billund Lufthavn, hvor de har indtaget en førsteplads.
Danske forbrugere vægter lave priser højest
Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank og ekspert i flybranchen, mener at Ryanairs bragende succes skyldes, at de danske forbrugere vægter lave priser højere end andre faktorer, når de bestiller deres flyrejse.
Lavprisselskabet har på et par år fået en stærk position i Københavns Lufthavn. Det er en konsekvens af, at Ryanair tilbyder noget, de danske rejser vægter højt; billige flyrejser.
Havde passagerne haft andre fokusområder, havde det irske lavprisselskab ikke oplevet samme grad af succes.
Tredobling i passagerantal siden dansk farvel
Efter et nederlag i Arbejdsretten i 2015, valgte Ryanair at lukke sine baser i Danmark. Dengang lå passagertallet på cirka 700.000 rejsende i Københavns Lufthavn. Derfor har de formået at tredoble antallet af passagerer på blot tre år.
Det er en imponerende udvikling, som de har formået trods utallige aflysninger og flyforsinkelser. Blot efteråret 2017 bød på mere end 20.000 Ryanair aflysninger. Det skyldtes, at selskabet ikke havde piloter nok til antallet af afgange.
Virksomhedens nettoresultatet er tilmed steget med ti procent i regnskabsåret 2017-2018. Det hænger sammen med en ni procents stigning i antallet af passagerer, der tydeligvis ikke er skræmt væk af forsinkelser eller aflysninger.
Traditionsrige flyselskaber tvunget til at ændre kurs
Flere traditionsrige flyselskaber, herunder SAS og British Airways, er blevet tvunget til at foretage markant ændringer for at følge med det irske selskab. De har haltet bagefter og mistet mange kunder til lavere billetpriser.
Det lader til, at mange af disse selskaber har fundet en model, der tillader dem at tjene penge, selvom de sælger billetterne billigere end hidtil. Det har bl.a. betydet, at SAS har måtte flytte en række baser til Irland og Spanien.
Der er dog endnu ingen af disse selskaber, der har formået at presse egne billetpriser til et niveau, der ligner Ryanairs, om end de har sænket priserne i håbet om, at kunne konkurrere mere med det irske flyselskab fra bl.a. danske lufthavne.