Elcyklerne har været i stor udvikling, lige siden deres indtog i det danske marked begyndte inden for det sidste årti. Elcyklerne har nemlig opnået en stor popularitet hos dem, der skal rejse omkring de 20 km til arbejdet eller til byen – en distance, der for de fleste danskere er urealistisk at klare hver morgen og eftermiddag på en almindelig cykel.
Men med elcyklen har man fundet et godt alternativ til bilen om morgenen. Og med elcyklens stigende hastighed, der nu nærmer sig de 45 km/t, er der udsigt til, at flere og flere vil vælge elcyklen frem for bilen.
Hastighed op til 45 km/t
Fra og med 1. juli 2018 blev det lovligt at køre de helt nye elcykler, der kan køre op til 45 km/t ved hjælp af en hjælpemotor som en del af et forsøg. Se dem her. Elcyklerne kører selvfølgelig ikke i den fart hele tiden, men er, ligesom elcyklerne før den, drevet af cyklisten. Det er dog lovpligtig at have cykelhjælp på for dem, der vælger denne enorm hurtige elcykel. Desuden gælder der en aldersgrænse på 15 år, mens man som 15-18-årige skal have knallertkørekort for at cykle.
Så selv om elcyklens hastighed er steget til hele 45 km/t, så bliver der stadig taget god hånd om sikkerheden i trafikken. Der er blot tale om et strammere reglement ved cykling på elcykler, end vi er vant til fra de almindelige cykler.
Kan elcyklen udkonkurrerer bilerne på vejen?
Med elcyklens nye farter er det forventeligt, at elcyklerne nu tager over en større portion af de pendlere, der har helt op til de 20 eller 30 km på arbejdet eller til uddannelse. Det er også på den lange strækning, at disse hurtige elcykler virkelige kan komme til sin ret. Selvom elcyklen kan kører stærkt, er det nemlig meget uvant at komme op over 20 km/t, når man cykler inde i en by.
Elcyklerne har ikke endnu overtaget meget af den store procentdel af danskere, der kører i personbil, men elcyklernes popularitet må siges at være et skridt i den rigtige retning. Man kunne forestille sig, at det øgede udbud efter bæredygtige alternativer til bilen kunne skabe flere og bedre muligheder indenfor for eksempel offentlig transport med tiden.
Med elcyklerne er det i hvert fald bevist, at danskerne gerne vil vælge en mere bæredygtig løsning til bilen, hvis det ikke koster det hvide ud af øjnene.
Et billigere alternativ til bilen
Selv om den nye elcykel koster mere end prisen for en almindelig cykel og en knallert for den sags skyld, så er den stadig langt billigere end bilen. En bil er en rigtig dyr investering at gøre sig, fordi man ikke kun betaler startprisen, men også for vedligeholdelse. Af samme grund er den bæredygtige pendant inden for biler: elbilen, ikke blevet lige så udbredt som elcyklerne; De er simpelthen for endnu for dyre til, at den almene dansker kan være med.
Biler er dyre, både økonomisk og bæredygtigt. De udleder rigtig meget CO2 i forhold til den offentlige trafik eller selvfølgelig cyklen. Især når de bliver brugt af kun en enkelt person på lange strækninger til og fra arbejde hver dag. Her er elcyklen et meget bedre, sundere og billigere alternativ til et køretøj.