Cyber Monday: Nyt amerikansk fænomen tager form i Danmark

Black Friday er et fænomen, der har vundet kraftigt frem i vores lille land. Det er en dag i tilbudsjægernes tegn, og det er bestemt også muligt at lave nogle rigtig gode køb, da både online- samt fysiske butikker sætter deres varer ned med mange procenter. Black Friday har du nok hørt om, men hvad med Cyber Monday? Det er ligeledes en tilbudsfest, som foregår mandagen efter Black Friday, og udgangspunktet er, at de mange tilbud denne dag er på webshops, og koncept her har med lynets hast vundet en plads i de danske hjerter.

En online fest med utrolige priser

Cyber Monday finder sted mandagen efter Thanksgiving i USA, og det er blevet en rigtig forbrugerfest, hvor der kan laves nogle særdeles favorable køb, som er oplagt op til julen. Rygtet siger, at denne dag blev opfundet af marketingfolk, der ville skabe en øget trafik for webshops, og det har i den grad lykkes, som nogle af tallene længere nede i artiklen kan bekræfte.

Cyber Monday er som nævnt en pendant til Black Friday, da den famøse fredag som udgangspunkt er en fest i fysiske butikker, så er mandagen en dag, hvor internetbutikkerne ruller de tunge rabatskilte ud. I Danmark er de fleste store butikker allerede hoppet med på mandagsbølgen, og blandt nogle af de store spillere på onlinemarkedet kan nævnes Fona, Coolshop, Elgiganten mm., som alle hjælper med til forbrugerfesten, hvor det ofte er muligt at spare mellem 20-70 % på bestemte varer.  

Så stort er Cyber Monday 

I Danmark er den nye dag ved at finde sit fodfæste, og trods den hårde rival i Black Friday, har den formået at komme rigtig godt fra start. I Danmark er vi dog stadig mest hooked på fredagen, som stadigvæk præsterer en højere omsætning, men det er måske bare et spørgsmål om tid, fordi i USA er rollerne byttet rundt, hvor hele 60% af amerikanerne forventes at gribe fat i kreditkortet Cyber Monday. 

Endvidere har Adobe i 2017 lavet rapport, som viste, at Cyber Monday omsatte for 6,59 milliarder dollars, hvilket svarer til 43,3 milliarder kroner, mens Black Friday kunne presse sig op på 5,03 milliarder dollars eller 33 milliarder kroner. Derudover kunne der ses en stigning i trafikken på webshops med 11,9% sammenlignet med andre dage.
En anden stor stigning på dagen var, at der blev købt 50% mere på mobilen end forrige år, ligesom mobile enheder repræsenterede 47,4% af de besøgende, hvilket er en stigning, der med alt sandsynlighed stiger yderlig i 2018.

Vær opmærksom på butikkernes tilbud

Det er en forbrugerfest, men det er vigtigt, at du gør dit forarbejde, og at du ikke hopper med begge ben i tilbudsfælden. Nogle butikker har måske højere startpriser, og så kan 30% faktisk betyde, at varen koster det samme, som den altid har gjort på andre sider. Endvidere er der desværre sider, som kan finde på at snyde med før- og efterpriser, så hold godt øje og tjek eventuelt priserne ud på de varer, du leder efter nogle dage op til tilbudsdagen, så du kan se, om den reelt har ændret sig. Cyber Monday er et utroligt fænomen, som er kommet for at blive, men hvis du vil undgå at falde i en fælde, så læs mere her, hvor du finder den helt store guide om den utrolige dag, hvor internettet vil boome med tilbud. 

Skriv et svar